رفع جوش و جای جوش

بسیاری از انواع باکتری هایی که باعث ایجاد جوش می شوند به انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند. بنابراین آزمایش آزمایشگاهی می تواند به تعیین نوع آنتی بیوتیک در شرایط شما کمک کند.

پزشک شما به احتمال زیاد قادر به تشخیص جوش یا کاربونکل به سادگی با مشاهده آن خواهد بود. نمونه ای از چرک ممکن است برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود.

جوش ها و کورک های کوچک معمولاً به تنهایی در خانه قابل درمان هستند. جوش های کوچکی که در خانه قابل درمان هستند، ممکن است از چند روز تا سه هفته طول بکشد تا بهبود یابد.
در اینجا چند نکته برای خلاص شدن از شر جوش وجود دارد:
• خودتان جوش را فشار ندهید یا سعی نکنید آن را تخلیه کنید. این می تواند منجر به گسترش عفونت یا احتمالاً باعث عفونت ثانویه کورک شود.
• روزی چند بار یک پارچه گرم و مرطوب را روی جوش قرار دهید.
• هنگام نگه داشتن پارچه شستشو بدون سوراخ کردن مستقیم جوش، مقداری فشار اضافه کنید.
• هنگامی که جوش به طور طبیعی پاره شد، آن را با یک باند یا گاز تازه و تمیز بپوشانید. این باعث می شود عفونت به مکان های دیگر سرایت نکند.
• پس از مراقبت از جوش دست های خود را به خوبی بشویید. این نیز برای جلوگیری از گسترش عفونت است.
نحوه درمان جوش های بزرگ

درمان و رفع جوش

اگر جوش بزرگ یا گروهی از کورک ( کاربونکلوزیس ) دارید، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. فقط پزشک شما می تواند یک جوش بزرگ یا کاربونکل را با خیال راحت تخلیه کند.
همچنین، گاهی اوقات یک جوش بزرگ نرم می شود و خود به خود نمی ترکد. این مسئله دیگری است که پزشک شما می تواند با تخلیه دقیق آن از آن مراقبت کند.
در برخی موارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک برای کمک به رفع عفونت تجویز کند. این امر به ویژه در مورد جوش صورت صدق می کند، زیرا خطر عوارضی مانند عفونت ثانویه یا جای زخم را در پی دارد.
فورونکولوز مکرر
اگر کورک هایی دارید که بیش از سه بار در سال عود می کند، به بیماری به نام فورونکولوز مکرر مبتلا هستید. فورونکولوز مکرر معمولاً راحت‌تر پخش می‌شود، مخصوصاً در بین اعضای خانواده، زیرا اغلب تکرار می‌شود.
در بسیاری از مواقع، کورک های عود کننده فورونکولوز در مناطقی که پوست چین خورده است ظاهر می شود. این نواحی شامل زیر سینه ها، زیر شکم، زیر بغل و در ناحیه کشاله ران است.
فورونکولوز مکرر باید توسط پزشک درمان شود.

عوارض جوش ها

کورک ها، از جمله آنهایی که عودکننده هستند، معمولاً عوارض کمی دارند. عارضه اصلی جای زخم است.
یکی دیگر از عارضه ها، احتمال ایجاد کورک است که منجر به فورونکولوز مکرر می شود.
برخی از افراد ممکن است شرایطی به نام هیدرادنیت چرکی داشته باشند. این وضعیت می تواند شبیه کورک های مکرر باشد، اما در واقع مزمن و جدی تر است. در صورت عدم شناسایی و درمان مناسب می تواند منجر به زخم و بدتر شدن آن شود.
در صورت بروز جوش های مکرر در چین های پوستی به پزشک مراجعه کنید.
ایجاد عفونت ثانویه از کورک آنچنان رایج نیست. این عفونت ثانویه می تواند منجر به سپسیس شود که مسمومیت خون است. با این حال، سپسیس یک عارضه بسیار نادر است و می توان با انجام درمان مناسب به موقع از آن جلوگیری کرد.

اولین کاری که باید برای از بین بردن جای جوش انجام دهید، استفاده از کمپرس گرم است. یک حوله را در آب گرم خیس کنید و سپس آن را به آرامی به مدت 10 دقیقه روی جوش فشار دهید. می توانید این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. درست مانند کمپرس گرم، استفاده از یک پد حرارتی می تواند به تخلیه جوش کمک کند.

رایج ترین ویتامین امروزی با کمبود ویتامین D است. از آنجایی که کمبود ویتامین می تواند به سیستم ایمنی شما آسیب برساند و شما را در معرض عفونت هایی مانند کورک قرار دهد، مهم است که ویتامین D کافی داشته باشید.

برای مبارزه با این عفونت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی را تجویز کند، مانند:
لووفلوکساسین (لواکین)
موپیروسین (سنتانی)
سولفامتوکسازول/تری متوپریم (Bactrim، Septra)
تتراسایکلین

و ….